Vi har utvecklat talanger sedan 1993 - Nu är det din tur.

Estetiska programmet – Storytelling Creative

Estetiska programmet – Storytelling Creative

MediaGymnasiet lanserar Storytelling Creative – en profil för de som vill beröra världen

När MediaGymnasiet grundades var berättelser knutet till kanaler. Digitaliseringen har utmanat hur vi ser på oss själva, kommunicerar och berättar. Storytelling creative är en profil inom estetprogrammet där elever ska lära sig beröra en hel värld genom nya medier.

MediaGymnasiet i Nacka strand är en familjeägd friskola som utvecklat talanger sedan 1993.

– När skolan var ny försvann många elever efter utbildningen till någon av de stora mediedrakarna. Men i dag, när Facebook har fler följare än katolska kyrkan och Storytel-appen köper Norstedts, behöver vi ligga i framkant och sätta berättelsen i fokus, säger Birgitta Linderoth som tilträder som rektor för Mediagymnasiet i november.

MediaGymnasiet erbjuder redan i dag foto, film, TV, animation och grafisk design samt de populära utbildningarna speldesign och spelgrafik. Storytelling creative fokuserar på idén som verktyg för att skapa berättelser som engagerar och berör.

– Det handlar om att utveckla storytellers som förstår var vi kommer ifrån och hur människor har kommunicerat historiskt, men också hur vi kan använda insikter om samtidens populärkultur och uttryck för att förstå hur vi kan skapa berättelser, säger Birgitta Linderoth.

Storytelling creative kommer att vara sökbar från våren 2020. Hösten samma år kommer MediaGymnasiet öppna dörrarna för den första klassen av nästa generations berättare.

Ladda ner poängplan

Klicka här

Vill du veta mer?

Jag vill veta mer om
När du skriver upp dig på vårt nyhetsbrev godkänner du också vår integritetspolicy. MediaGymnasiet kan även komma att skicka dig
information om kommande evenemang och workshops.