Jag hör och glömmer. Jag ser och minns. Jag gör och förstår.

De återförenades på Bannerboy

De återförenades på Bannerboy
augusti 3, 2016 mediagymnasiet
Banner Boys Alexander Falkhammar, Alexander Flink och Malkolm Park

Alexander Falkhammar, Alexander Flink och Malkolm Park lärde känna varandra på MediaGymnasiet. Mindre än ett år efter studenten var de återigen samlade – fast den här gången på framgångsrika produktionsbolaget Bannerboy.

– Allt jag lärde mig på MediaGymnasiet om Photoshop, Illustrator, HTML, CSS och javascript har verkligen hjälpt mig i mitt arbete, säger Alexander Falkhammar.

 

Bannerboy har funnits sedan 2010 och är specialiserade på att skapa banners åt reklambyråer. Till en början handlade det uteslutande om svenska kunder men i dag gör man även digitala annonser åt företag i till exempel Amsterdam, London och New York. Och de fortsätter att expandera.

När jag träffar Alexander Falkhammar, Alexander Flink och Malkolm Park på kontoret vid Medborgarplatsen i Stockholm får jag veta att de snart flyttar.

– Vi har fått nya, nästan dubbelt så stora, lokaler här på Södermalm, säger Alexander Falkhammar och minns att de var sex utvecklare i Stockholm när han började hösten 2013. I dag är de tolv.

Lärarna brann för sina ämnen

Alla tre gick ut gymnasiet 2013 och Alexander Falkhammar var först med att få jobbet som utvecklare på Bannerboy. Ett halvår senare hade även de andra anslutit sig, efter rekommendationer från sin gamle skolkamrat. Alexander Flink, som liksom de andra läste webbutveckling, säger att han hade med sig grundkunskaperna från gymnasietiden. Att det blev just MediaGymnasiet handlade mycket om att han besökte öppet hus.

– Jag kände direkt att lärarna verkligen brann för sina ämnen, minns han och får medhåll av Malkolm Park.

– Lärarna var verkligen enastående. De visade alltid intresse för våra projekt och kom på lösningar tillsammans med oss istället för att bara mata oss med information. Vi fick lära oss mycket om hur man arbetar för att komma framåt.

Gillar variation

Det märks att de alla tre har hamnat på rätt plats i tillvaron och de pratar entusiastiskt om sitt yrkesval. Alexander Flink säger att han gillar variationen.

– Det är självklart mycket grafiskt, en hel del design och animation. Men vi gör även tekniska saker där vi får hitta lösningar på knepiga uppgifter. Det gillar jag, säger han.

– Sedan får man ofta ganska fria tyglar och ibland blir det mer som ett eget projekt än ett jobb, adderar Malkolm.

Stockholm, Amsterdam och New York

Bannerboy har redan nu ytterligare ett kontor i Amsterdam och snart väntar även New York. Det innebär nya möjligheter att arbeta utomlands. Alexander Falkhammar har redan hunnit med en vända till Amsterdam där han arbetade i fyra månader och även de andra tilltalas av tanken att prova på en annan stad under en tid, men viktigast är förstås att de får göra det de älskar.

Vad är det då som är så tilltalande med banners? Malkolm Park säger att han gillar utmaningen det innebär.

– Ofta har vi kanske bara 40 KB att jobba med, vilket är väldigt lite. Men det innebär också att det är otroligt tillfredsställande när man väl hittar en lösning. I dag ser jag inte längre banners som en liten filmsnutt som spelas upp utan mer som ett…

– Ett konstverk, inflikar Alexander Falkhammar och tillägger att han verkligen brinner för att skapa banners.

Mycket eget ansvar

Avslutningsvis har Alexander Falkhammar ett tips till den som just ska börja gymnasiet.

– De elever på MediaGymnasiet som verkligen var intresserade av foto, journalistik, tv eller någonting annat har gått vidare och fått bra jobb direkt efter skolan, om de inte pluggat vidare på universitetet. Det handlar till hundra procent om hur mycket du själv lägger ned. Det är otroligt mycket eget ansvar både på MediaGymnasiet och i yrkeslivet.

MG-Play
MG-play är kanalen för våra
produktioner.
MG-Play

Kreativitet, mod och en massa jobb
ligger bakom våra produktioner.